Er zijn talloze beurzen in binnen- en buitenland. Hier worden producten, diensten en andere zaken aangeprezen. Voor consumenten is het een goede situatie om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in een bepaalde branche, en voor bedrijven is het omgekeerde natuurlijk ook waar. Druk bezochte beurzen zijn uitstekende momenten om een nieuwe lijn of een nieuw bedrijf op de kaart te zetten. Maar hoe zorg je er nou voor dat je de juiste waarde uit jouw verblijf op de beurs haalt? Hier volgen een aantal tips om jouw dag(en) op de beurs een succes is of zijn!
Aandacht trekken
Het begint allemaal bij de aandacht trekken van bezoekers. Om de informatie over te brengen, of de bezoekers te overtuigen, moet je toch echt eerst de aandacht van die mensen zien te krijgen. Hiervoor wil je uiteraard een goede plek op de beurs hebben. Waarschijnlijk moet je hier extra voor betalen, maar het kan ook belangrijk zijn om er vroeg bij te zijn. Mensen zijn nou eenmaal snel aangetrokken door bewegende dingen, en lichtbronnen. Het liefst heb je een bijvoorbeeld een manier om jouw product in beweging te hebben. Dit kan met een simpel roterend platform, of met een kleine lichtshow. Het hangt af van de regels op de beurs in hoeverre je geluid mag produceren, maar ook dit kan de aandacht trekken.
Aandacht vasthouden
Als je eenmaal de aandacht van bezoekers hebt getrokken, dan ben je er nog niet. Op het moment dat de aandacht bij jouw standplaats is, moet je manieren hebben om deze aandacht ook vast te houden. Gebruik een open sfeer waarbij zo weinig mogelijk fysieke hindernissen de bezoeker in de weg staan om jouw standplaats beter te bekijken. Een lekker zacht tapijtje, of een aangename geur kan wonderen doen om mensen net die paar seconden langer te laten blijven die ze nodig hebben om de standplaats in zich op te kunnen nemen. Het liefst is er, direct nadat de aandacht gevestigd is, een interactie met de bezoeker. Bedenk iets wat de interactie aangaat met de bezoeker, terwijl het te maken heeft met de boodschap die je over wilt brengen.
De boodschap overbrengen
In principe is een beurs geen winkelcentrum. Hier sta je vaak dus hoofdzakelijk voor marketingdoeleinden. Het is belangrijk dat jij een duidelijke core message hebt. Uiteindelijk moet alle informatie zo duidelijk mogelijk zijn, waarbij elke zin bijdraagt aan het overbrengen van de core message. Als je (met een gevestigde merknaam) nieuwe technologie wilt laten zien dan wil je duidelijk de voordelen laten zien, maar ook de ingenieusiteit van de technologie. Als je daarentegen voornamelijk meer awareness wilt voor jouw merk of bedrijf, dan is repetitie van het merk heel belangrijk. Draag bijvoorbeeld thematische kleding, en gebruik zo veel mogelijk labeling en badges met het bedrijfslogo er op. Als laatste wil ik je meegeven dat een beurs ook handig is om contacten aan te leggen met andere bedrijven binnen dezelfde branche. Succes op de beurs!